FEATURE

INTERVIEW with ELENA TUTATCHIKOVA
on walking

Artist

アーティスト エレナ・トゥタッチコワ
歩くことについて



ここではHappeningsと縁あるアーティストをご紹介します。
エレナ・トゥタッチコワさんはモスクワ出身、現在は京都を拠点とするアーティスト。
写真や映像、文章など、彼女が発表する作品はどれも“歩くこと”がその骨格となっています。

歩くことが思考に弾みを付け、創造を生み出す大きな手助けとなった。
そんな言説は古今東西よく知られているところですが
彼女の場合、歩くことそのものや道程(プロセス)自体に入り込み
つまり自身が媒体となって、鑑賞者に新しい視点のバトンを渡そうとしているようにも見える。

以下、お届けするのは京都市北部にある沢山の森を歩きながらのスモールトーク。
彼女の考えは、私たちの世界認識の方法にハッとするような視座を与えてくれるかもしれません。




ーーエレナさんの作品にはどれも歩くことが関わっていますよね。

そう。でも作品を作りたいから歩くのではなくて、私の場合は歩きたいから歩く。

ーー無目的に?

目的のない旅がいちばん貴重だと思う。もし目的があるとしたら
それは行為。“見る”とか“考える”とか。そこで例えば、自分は何に向き合っているのか?
世界をどう捉えてるのか? とか。

ーー歩くとそんな問いが自然に生まれてくる、と。

歩くプロセスの中での思考を観察することがとても面白いと思う。
それに、歩くことでひとつの身体にはいろんな可能性があることが分かってくる。

ーーどんな可能性です?

当たり前だけど、映像を撮っていても音は聞こえる、音を録っていても目で何かが見えていることとか。
例えば、特定のメディアを扱っていると自分の枠みたいなものを作り出してしまうことがありますよね?
映像作家は映像だけ、音楽家は音楽だけ、というような。でも本当はもっと自由というか。

ーーエレナさん自身もアウトプットするメディアは写真や映像だけでなく、詩も綴ればドローイングも。

もともと人間はマルチだと思っているし、人間自体がメディアというか。

ーー歩くことでそれを確認できる?

そう。だから、ときどき考えられないくらいの距離を歩いてしまいますけどね。

ーー先日、京都から奈良まで約40キロも歩いたそうですね。モスクワにいた頃からよく歩いていました?

小さい頃からお父さんとよくお散歩していて。朝に出て、晩ごはんくらいに帰ってくる散歩。

ーー体力はもちろん、好奇心やなにか発見する力がないと続かないですよね。

その発見力も実際の体験から生まれると思う。
今は自宅からVRなんかでいろんな景色を見ることができるけど
それは誰かが作った情報に過ぎなくて。実際はその場所を体で感じて、思考もして、
それで初めてその場所を知ることができると思う。情報と経験はぜんぜん違う。

ーー無目的の理由を他に挙げるとどんなことがあります?

無目的というのは人間特有で。だから考えてみると、人間の世界との関わり方って
本来そういうことなんじゃないかな?と思って。
世界を知る、ということはどこになにがあるか?を覚えることではなく
その場と自分の関係性を作り出していくことで。
その世界にいる自分を確かめてるような感じかな。
歩くと世界との関わり方ができる。

ーー世界との関わり方って?

例えば、行く場所を地図にピンで留めて、その間を電車やバスで移動しても
私の場合は頭の中に地図が完成しないというか。腑に落ちない。
ポストカードを見ている感覚ではなくて、つながりの中でその場所を経験したい。

ーー世界との関係性をどう持つか、と。

あと、自分で歩いて場所との関係性を作ることもそうだけど
そこに住むひとたちと場所の関係性にも関心があって。

私のフィールドワークの大事な一部です。
以前、茨城の大子町で林業の仕事をしている人たちに話を聞く機会があったんですね。
彼らは森の音にとても敏感だった。だから森の音の地図を一緒に作りましたね。
彼らは音楽家ではないけど、とても耳がいいし、音の捉え方が自分とはぜんぜん違うのが面白くて。

ーー耳で捉える、知らない世界を教えてくれたような?

そう。時間の感覚も変えてくれたというか。自分は時間すらない感覚、
人間的じゃない時間を見つけたいと思っていて。
例えば、歩いていると、時間や景色がシフトしてズレていくでしょ?
それが続けば自分の感覚を疑ってしまうし怖いけど
それは新しい世界を捉えているということでもあって。

ーー迷子の視点でこそ見えてくる世界?

世界の新しい捉え方を見つけるというか。

ーーなるほど。

だからその捉え方を自分なりに表現するために
(作品を制作するときに)どんなメディアが適しているか?は
その都度その都度でいいと思ってる。写真かもしれないし
音かもしれない。言葉だけでもいいかもしれない。

ーー最近はスケッチで木の絵を描いているんですよね。

最近は、特にドローイングが好き。この一ヶ月は毎日、一日一木を描く。
実際にその日見た木とか、記憶の中の木、想像した木。
歩いて見た時の記憶を頼りに家で描くのが面白くて。その場で描くのではなくて。
歩いて見た道が記憶の中でどう変形していくか? そこでどう新しい風景を
ドローイングで作っていけるか? そこに興味があって。
写真や映像、ドローイング、もちろんメディアごとの専門的なクオリティは重要だとは思うけど
どんな世界が見せられるか? が大切だと思っています。
これからまだまだ音も作りたいし、詩も書いていきたい。
だから歩き続けたいですね。



On Walking
with ELENA TUTATCHIKOVA


Here Happenings introduce artists who've been with us in our projects.
Moscow-born, Kyoto-based artist Elena Tutatchikova works with multiple types of media,
such as photography, video, text. In the core of all her works there is the process of walking.

In all times, walking has been a great stimulus for human thought and creativity.
In Elena's case, in the process of walking she herself becomes a medium.
The exploration of walking as a way of artistic expression gives the viewer
a new perspective in the resulting works.

Here you can read a little conversation we had with Elena,
while walking in the woods of Sawayama, a mountain northwest of Kyoto.
Her thoughts may give us a fresh perspective on the way we see the world.


-- In all of your works there is a process of walking.

Right. But I walk not for making an artwork, but just because I want to walk.

-- With no purpose?

I think that a journey without a purpose is the most important.
If there is a purpose, it would be the act - like of seeing, or thinking.
Trying to understand, with what am I dealing here now.
How do I percept the world in front of me? Like that.

-- Do these kinds of questions naturally evolve when walking?

It is really interesting for me how the mind is working in the process of walking.
When walking, you realize that you have many possibilities hidden in one body.

-- What kind of possibilities?

Well, naturally when you take a video there is the sound,
and when you record the sound, you can see something.
When we work with some specific medium,
we tend to create a frame for ourselves in that particular area.
For example, like video artist is someone who works with video,
and a musician is a person who works with music. But I think, it is more free.

-- Your works also come in form of different kinds of media,
not only photography or video, but also poetry and drawings.

I think that a human being has always been multi-media.
A human body itself can be a medium.

-- And you think that you can confirm this by walking?

Yes, I think so. That's why sometimes I walk quite long distances,
somewhere people usually don't think about walking.

-- I know that recently you walked more than 40 kilometers from Kyoto to Nara.
Did you also walk a lot when you lived in Moscow?

I loved walking with my father since I was a kid. We could go out in the morning,
and come back home by dinner time.

-- I guess you cannot walk for too long if you don't have much physical strength,
and also curiosity and ability to discover.

I think that we gain this ability to discover from the real experience.
Now it is possible to see almost any landscape from our homes using VR,
but this is just the information created by someone else.
The real knowledge about the place comes from actually being there,
feeling and thinking. I think that experience and information is a different thing.

-- Are there other reasons why walk without a purpose?

Doing something without a purpose is ability only human possess. Just think about it.
Isn't it how we've been building our relationships with the world during all the times?
Knowing the world is not just remembering where's what and what's where.
It is finding your way to create relationships with the place.
Trying to know and learn about your own existence in this world.
And the meaning of walking is creating your way to know the world.

-- What does this mean - creating your way to know the world?

For example, if I just place a pin on a map and go there by train or bus,
the distance to that place remains blank on my map.
It just doesn't make sense. I would like to know a place not like from a postcard,
but with it connections with the world.

-- What about your relationships with the world?

As creating relationships with the world by walking is important for me,
I have a great interest in people living in that place. Knowing people,
collaborating with them is a big part of my fieldwork.
For example, once I had a chance to know people working in
forestry in Daigo region in Ibaraki prefecture. 
I noticed that they were quite sensitive about the sound environment of the forest.
Together we made a sound map of the forest they work at.
They are not sound artists nor musicians, but they have good ears,
and it was interesting how their perception of the sound differs from mine.

-- Like they showed you the new, unknown world, perceived by the ears?

Like that. At the same time, changing my perception of time.
I am always trying to find this feeling when you know that there is no time.
Or let's say, non-human time.
For example, when you walk, you find gaps and shifts in time and landscape.
If it continues you start to doubt your senses,
which is confusing and even scary, but it is also a part of knowing the new world.

-- The world you get to know by getting lost.

Exactly. Getting lost means finding a new way to see the world.

-- I see.

So in my practice, I prefer to choose a medium that makes sense for this particular case,
when trying to approach a new perception of the world.
It maybe photography, or sound. Or word.

-- I know that recently you're drawing trees a lot.

Drawing has been the most fun recently. About a month ago I started to draw one tree every day.
A tree of the day - there are trees I actually saw that day, or from a memory, or an imagined tree.
As I get home after a walk, I like drawing what I saw, trying to retrace my memory.
Not drawing directly being in the landscape.
How does the path you walked transform in your memory?
How do you create a new landscape by drawing it? This is what I am interested now.
The quality of the work created with a particular medium
- photography, video, drawing, etc. - is, of course, important.
But what kind of world can you show, is also important.
That's why I want to keep working with sound, and poetry too.
And, of course, keep walking.






エレナ・トゥタッチコワ Elena Tutatchikova
アーティスト  1984年、ロシア・モスクワ生まれ。自然と人間の関わりや文化的現象を通じた人間の記憶の形成、歩行と想像力の関係に関心を抱く。様々な地域でのフィールドワークを重ね、土地や個人の物語を採集し、写真、映像、音、文章、ドローイング等で表現する。2016年に作品集『林檎が木から落ちるとき、音が生まれる』(torch press)を刊行。近年の展覧会に、個展には「道は半島をゆく」(知床半島の複数会場、2018)、「On Teto’s Trail」(Gallery Trax、山梨、2017)、「In Summer: Apples, Fossils and the Book」POST(東京、2016)、フェスティバルには「茨城県北芸術祭」(2016)等がある。6月より京都にて「カモガワ・フィールドワーク・ラボラトリー」を立ち上げ、定期的にワークショップなどを開催する。photo by Yoshikazu Inoue
http://www.elenatutatchikova.com

Elena Tutatchikova solo exhibition「Walk in Progress」
・日時 2020年 5月20日(水)〜6月7日(日) 12:00PM〜7:00PM 月・火曜休
・会場 kousagisha(光兎舎)京都市左京区浄土寺上馬場町113 木のビル1階
http://kousagisha.com
観覧は予約制。ご予約はお名前、ご来場時間を明記のうえ
kousagisha@gmail.comまでご連絡を。毎週土日は作家在廊予定(作家在廊日は予約不要)。